17-05-08

What's in a name?

Gisteren een presentatie gegeven tijdens het V(laanderen)I(n)A(ctie)-atelier talent over het taalbeleid van mijn departement. Wat me blijkbaar de titel "captain of society" oplevert. Waar hàlen ze zoiets?

Aan de deur werden we overigens verwelkomd door een stevige delegatie van onderwijsvakbonden, met de boodschap "aan de leerkrachten te denken, die de buik vol zouden hebben van van hogerhand opgelegde vernieuwingen,",  en "de kloof tussen theorie en praktijk niet te laten groeien". Wat me bepaald vreemd voorkwam, aangezien ik zelf met beide voeten stevig in het werkveld sta en daar heel wat dynamiek voel.

Een rapport van de Koning Boudewijnstichting liet ook verstaan dat de drang tot vernieuwing net van onderaan kwam, precies uit dat werkveld.

De vakbonden sporen aan tot voorzichtigheid, bezonnenheid, tijd voor kritische evaluatie, in plaats van opeenvolgende overhaaste onderwijshervormingen. Ze manen aan om naar het Nederlandse onderwijslandschap te kijken, waar men met hangende pootjes en een kater zou terugkeren van alle onderwijsvernieuwingen.

We moeten inderdaad leren uit fouten van anderen die het ons voordeden. Wat niet betekent dat we dan maar meteen alle vernieuwing en hervorming, alle dynamiek moeten bannen. Bovendien vertrekken we vanuit een andere beginsituatie. Waarom niet het beste van beide werelden nemen en daarmee een nog beter resultaat trachten te bereiken?

Uiteraard moeten hervormingen zinvol en doordacht zijn. Uiteraard moet het werkbaar blijven. Maar laten we toch niet te snel klagen en te bang zijn voor verandering. Zonder dynamiek verstarren we en verliezen we elke aansluiting bij een snel evoluerende maatschappij en - ik ben niet vies van het woord - economie.

Blijft het feit dat Captain of Society een beetje belachelijk en pompeus klinkt. Ik ga het maar niet op mijn visitekaartje zetten.

22:22 Gepost door Stientje in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Captain Stien, dat 'klinkt' toch? ;-)

Gepost door: Virginia | 19-05-08

De commentaren zijn gesloten.